Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

#23.nathalie Persson

Publicerad 2014-09-26 18:57:17 i Allmänt

Orädd 17-åring klev in och förändrade allt.........!
Så börjar Sydsvenskans artikel om denna 17-åriga spelare som heter Nathalie Persson och har #23. på tröjan när Nathalie lirar med FC Rosengård.
Och igår gjorde denna tjej ett inhopp av högsta klass då Nathalie spelade fram till två väldigt avgörande mål 2-2 & 2-3 målen och GULDET var himma i Malmö igen.
Nu måste ju FC Rosengård och sportchefen Erling Nilsson sätta sig ner och signa ett kontrakt med Nathalie annars eär risken stor att något annat storlag skriver kontrakt med henne tror jag då man ser vilken framtidsspelare denna landslagsspelare är.
så här skriver sydsvenskans reporter om det:
 
GÖTEBORG.Sveriges mest rutinerade landslagsspelare gick ut. In kom ett kontraktslöst framtidsnamn som aldrig startat en match i allsvenskan. Det förändrade allt.                                

In sprang helt orädd Nathalie Persson, 17, och fixade guldmålet 2–2 i sin första bollkontakt med framspelningen till Marta.

Några minuter senare jobbade hon fram Anja Mittags 3–2-mål.

Två assists och en helt otippad guldmakerska.

– Helt sjukt, sa Nathalie Persson när hon omringades av tv-kameror och mikrofoner i gulddansen efteråt.

Mer hann hon knappt säga förrän gänget överföll henne med bubbel.

– Jag var skitnervös när jag hoppade in. Men jag ville göra något. Och nerverna släppte när jag väl kom in. Men två assists. Jag har aldrig varit med om något större.

Lite blygt berättade hon om sin själv, om sin bakgrund i Vellinge och Höll- viken, och hur hon hoppas på en framtid i FC Rosengård som kan bli så stor, så stor. Hon har kvaliteterna som en modern klasspelare ska ha, och hon jobbar hårt varje dag på Swedbanks gymnasielinje.

– Och nu har jag ett SM-guld också. För tio inhopp räcker väl, sa hon och såg lite undrande ut.

Therese Sjögran kom fram och gav en kram.

– Jag hade ju kunnat vara hennes mamma. ”Natha” gör ju ett bra inhopp, menade spelaren med 199 landskamper och en meritlista som är så lång, så lång men som inte hade riktig kraft den här kvällen.

– Hon är snabb, vass i djupled. Hennes inhopp var vad vi behövde. Och jag hade väl inte en av mina bättre dagar, erkände Sjögran.

Hon gick omkring på konstgräset i septemberkvällen. Lite frånvarande emellanåt. Tankarna var emellanåt på annat håll.

– Men jag är glad, fastslog hon.

– Jag är stolt över det här laget. Vi har pressen på oss och fixar det. SM-guld, det finns inget bättre. Jag önskar bara att Björk fått vara med här.

Utan sin lagkapten Sara Björk Gunnarsdottir fattades det något i det stjärnspäckade laget. Hon hade åkt hem till Island av familjeskäl. Utan det pulserande hjärtat på mittfältet blev det onödigt problematiskt.

– Men Göteborg är ett bra lag, tyckte tränaren Markus Tilly.

Det var Sjögrans tredje Malmöguld som spelare. Det var Tillys första som huvudtränare.

Han gjorde bytet som medförde att SM-bucklan stannar i Malmö.

– Ibland har man tur, sa han, lite omtumlad han också.

Guldkrampen hade släppt. Nu var det bara glädje – och lättnad.

– Vi behövde speed, därför satte jag in Nathalie. Men det hon gjorde överträffade allt jag hoppats på. Hon visade stor spelförståelse. Som hon tog för sig i duellen som föregick Mittags mål.

– Det är fantastiskt kul. Att komma tillbaka från underläge och vända till seger var något speciellt.

SM-guldet är klart men säsongen är lång. Nu är det fokus mot Champions League och det tuffa ryska motståndet Ryazan.

– Men första ska vi fira lite, nej ganska mycket förresten, sa Markus Tilly.

Orädd 17-åring klev in och förändrade allt

Källa:Sydsvenskan

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela