Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

Vad e det som händer?????

Publicerad 2014-05-20 17:09:00 i Allmänt

Idag meddelade FC Rosengårds Målvakt #1.Thora Helgadóttir bryter sitt kontrakt och gör sin sista match den 2 juli.........?
 
 
 
Thóra Helgadottir lämnar FC Rosengård
 
Av Max Wiman
FC Rosengård.FC Rosengårds isländska målvakt Thora Helgadottir lämnar klubben i sommar. – Vi har haft en diskussion ganska länge. Jag har känt att jag behöver något mer än fotbollen, säger Thora Helgadottir.                           

Enligt vad Sydsvenskan erfar har det gett bra tid åt Rosengård att jobba med att få fram en ersättare och klubben ska vara långt framme i det arbetet.

Thora Helgadottir är 33 år gammal och hade egentligen kontrakt säsongen ut.

- Jag känner jag behöver nya utmaningar. Jag är inte så bra på att bara hänga bredvid fotbollen. Jag behöver ha ett jobb och det är svårt att kombinera med vårt intensiva spel här, säger isländskan.

Nu bryts kontraktet så att Thora spelar sista matchen andra juli.

Thora Helgadottir berättade för laget om sitt beslut att flytta hem före träningen på tisdagen.

- Några av mina närmaste visste det innan. Men det var nervöst. Jag kommer att sakna Malmö mycket, inte bara laget, det är en så bekväm stad, säger Thora Helgadottir.

Hon har det senaste året haft en hel del besvär med slitna knän och har fått träna med viss försiktighet den här våren.

Helgadottir kom till LDB FC Malmö 2007, men flyttade 2009 till norska Kolbotn där hon spelat tidigare. Efter bara en säsong återkom hon till Malmöklubben och har varit bofast i målet sedan dess.

Vintern 2012/2013 lånades isländskan ut till australiska Western Sydney Wanderers.

Thora Helgadottirs storasyster Asthildur ("Asta") var under några säsonger skyttedrottning i Malmö och deras vägar möttes här 2007.

Redan som 17-åring gjorde Thora Helgadottir debut i det isländska landslaget och hon spelade EM både 2009 och 2013. Målet är att nå VM 2015 i Kanada med sitt landslag och karriären fortsätter alltså på Island.

- Jag har inte bestämt mig för någon klubb. Men jag räknar med att genom att flytta hem kan jag hålla fokus på fotbollen och hålla igång till nästa sommar, då vi kanske är i VM, säger Thora Helgadottir.

 

källa sydsvenskan.se

 

 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela