Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

Saxat ur Skånskan om #10.Ramona Bachmann!

Publicerad 2014-01-11 17:49:26 i Allmänt

 
Foto: Claes Hall
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Framgångarna är redan många och det är därför lätt att glömma att den schweiziska landslagsstjärnan ännu inte är mer än 23 år fyllda och lär ha en hel del år kvar inom toppfotbollen.
 

Således också gott om tid att uppfylla sin personliga dröm. – Det högsta jag vill uppnå är att bli världens bästa fotbollsspelare och det är vad jag hela tiden strävar efter, säger Ramona Bachmann.

Vad är det då som krävs för att du ska ta det sista steget till att bli bäst? – Svårt att säga. Det är inte lätt eftersom jag representerar Schweiz som inte varit med på ett EM eller VM sedan jag fick chansen och det är något vi måste klara av innan jag kan vara med någon lista. – Samtidigt känns det som att jag är närmare än vad jag någonsin varit, speciellt efter förra säsongen. Kan jag fortsätta hålla samma klass i år, eller prestera ännu bättre, tycker jag i varje fall att jag förtjänar en plats på listan.
Hon säger sig dock ha slutat tänka på att Schweiz inte tillhör toppnationerna i Europa. – Det är bara att acceptera. Jag måste fokusera på mitt eget, att bli bäst och då handlar det om att göra mitt på fotbollsplanen. De andra faktorerna är svårare för mig att påverka och därför måste man gilla läget. Vi får se hur långt det räcker.

Så du misströstar inte på något sätt? – Absolut inte. Även om jag är ung har jag varit med mycket och fått erfarenhet som kan vara nyttig för framtiden. Förutom SM-guldet med LDB FC Malmö (nuvarande FC Rosengård) utsågs den tekniska mittfältaren i fjor till damallsvenskans mest värdefulla spelare.

En hedersutmärkelse som visar på ytterligare kliv under 2013. – Framförallt är jag bättre på det defensiva jobbet. Tidigare försökte jag göra mig själv bra, men nu har jag börjat tänka på de andra och utnyttja mina individuella kvaliteter för lagets bästa.

Hur skulle du vilja beskriva dig som fotbollsspelare? – Teknisk och snabb. Jag har en bra teknik i hög fart och inte bara stillastående. Däremot är jag inte så stark på huvudet. Visserligen är jag inte särskilt lång med mina 162 centimeter, men det ska inte vara en ursäkt då jag hoppar högt.
23-åringen är samtidigt mån om att vara ödmjuk i sin framtoning och framhåller gärna kollektivet bakom LDB FC Malmös framgångsrika fjolår. – Jag tycker att vi lyckades jävligt bra hela laget. Vi har fått ihop en utmärkt trupp, samt jobbat på med en härlig stämning både på och utanför plan.

Sedan måste du vara en spelare som inspirerar de andra genom ditt sätt att vara. Hur ser du på saken? – Det stämmer. Jag försöker absolut driva på mina lagkamrater genom mitt spelsätt, men det är ingenting som jag tänker speciellt på. Det bara sker. 2014 står nu för dörren under det nya namnet FC Rosengård och med stärkta ekonomiska förutsättningar. – Självklart är det svårt att överträffa fjolåret även om vi ska göra vårt bästa. Det har mycket med karaktär att göra och för mig personligen är det inga problem. Jag är så spelsugen hela tiden och vill bara högre och högre. – Förutom att försvara SM-guldet är ambitionen att gå längre i Champions League. Vi har fått in två jäkligt bra spelare i Anita Asante och Kirsten van de Ven som är på högsta nivå och kan tillföra mycket. Sedan ska vi nog förstärka med några till.
Att gå till final och så småningom vinna Champions League är något Ramona Bachmann värdesätter oerhört högt. – I Umeå förlorade jag två finaler och det hoppas jag inte behöva uppleva igen.

Vem?

Namn: Ramona Bachmann.
Född: 25 december 1990 i Malters, Luzern, Schweiz.
Bor: Lägenhet i Malmö.
Familj: Singel.
Yrke/utbildning: Professionell fotbollsspelare.
Position i laget:Mittfältare.
Klubbar: FC Malters (Schweiz), SC Luzern (Schweiz), Umeå IK, Atlanta Beat (USA), Umeå IK, LDB FC Malmö/FC Rosengård.
Intressen: Umgås med kompisar, läsa, gå på bio och åka vattenskidor.
Äter helst: Sushi eller annat asiatiskt.
Dricker helst: Vatten utan kolsyra.
Musiksmak: Lite av varje.
Aktuell: En av de fyra kandidaterna som fått flest läsarröster till 2013 års Guldpanter

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela