Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

Kvällsposten / Swedish newspaper

Publicerad 2014-02-09 19:15:15 i Allmänt

 

Therese Sjögran slår sig ner på en bänk i det slitna lilla gymmet på Malmö IP. På ena kortsidan drar ett stort hål i väggen till sig blickarna.

- Det är nog en medicinboll som har träffat där, säger hon.

- Vi kör bara här ibland under säsongen. Nu har vi i stället fått möjlighet att träna på ett riktigt gym i Malmö.

Att vi ändå bestämt träff här beror på att fotbollsstjärnan just blivit färdig med sin utbildning till personlig tränare.

- Helt sjukt. Det har varit ett intensivt halvår så det känns skönt att ha diplomet. Nu har jag en testgrupp med familj och kompisar för att se om mitt sätt att se på träning ger resultat. Vi ska ha mätning nästa vecka, hoppas att de har gått ner i vikt, ler hon och fortsätter:

- Sedan ska jag träffa min första klient nästa vecka. Men det ska passa med fotbollen också, vi har inte mycket tid över. I framtiden vill jag starta eget företag. Jag har inte så många år kvar i fotbollen, jag måste börja tänka framåt.

Samtidigt ser landslagsstjärnan en framtid inom fotbollen även efter att hon lagt skorna på hyllan.

- Det vore kul att bli individuell tränare och lära ut vad man själv har fått lära sig. De offensiva bitarna i spelet, avslut och teknik.

Men än känner sig 36-åringen inte färdig med den egna spelarkarriären. Hon har kontrakt med FC Rosengård över den kommande säsongen och konstaterar att passionen finns kvar - mycket på grund av knäskadan.

- Om jag inte hade fått skadan hade jag kanske redan slutat. Nu vill jag få ut allt det jag har tränat mig tillbaka till. Jag känner fortfarande att jag blir bättre på vissa grejor.

 

Sommaren 2015 går dessutom ett VM av stapeln i Kanada. Drömmen att få avsluta karriären med en VM-medalj kan då bli verklighet.

- Det är klart VM nästa år lockar. Vi får se efter den här säsongen, det är kroppen som bestämmer. När det börjar slita på kroppen eller jag känner att jag inte hänger med så är det inte kul. Sedan får vi se om Rosengård vill förlänga.

Mittfältaren, som fick chansen i sommarens EM-trupp trots dåligt med speltid i klubblaget inför mästerskapet, konstaterar att det blivit en nytändning med Pia Sundhage i landslaget.

- Vi har haft Thomas Dennerby länge och det som hon hann göra med oss på den lilla tiden inför EM kändes riktigt bra. Det ska bli intressant att se vad vi kan prestera på ett VM på konstgräs, som vi alla är vana att spela på. Jag ser inte att kvalet till VM ska bli något hinder.

Du är äldst i FC Rosengårds trupp - känner du dig gammal i laget?

- Nej, jag gör faktiskt inte det. Jag fyller 37 år men åldern är bara en siffra och det är upp till en själv vad man gör med den. Jag är varken 37 år i huvudet eller i kroppen, betonar hon och utvecklar:

- Vi har olika roller i laget. Det är klart att jag tar mitt ansvar med rutin och styr de yngre. Sedan har jag en sida som är väldigt ung och skämtsam. Jag tror inte att de i laget ser mig som 37 år. Vår målvakt Thora Helgadottir är nog fem år yngre än mig men äldre i sinnet.

Fysiskt sett upplever Therese Sjögran däremot en stor skillnad jämfört med när hon var i början av karriären, en skillnad som gör sig påmind gång på gång under säsongen.

- Ja, återhämtningen efter matcher. Förr studsade jag upp ur sängen, nu tar det flera dagar. Jag får vara noggrannare med att stretcha och ta mer behandlingar, då brukar det fungera hyfsat.

 

Annars tycker Therese Sjögran att det är en bra mix i årets upplaga av FC Rosengård. Och siktet är inställt på ett nytt guldfirande på Malmö IP även om laget ännu inte diskuterat säsongens målsättningar.

- Vi har tappar viktiga spelare som Manon Melis, Katrin Veje och Malin Levenstad men fått fullgoda ersättare i Anita Asante och Kirsten van de Ven. Det går inte sätta lägre mål än förra året. Vi ska vinna SM-guld, cupen och försöka ta oss längre i Champions League.

Apropå FC Rosengård - inte en enda gång under hela intervjun råkar Therese Sjögran säga fel och använda förra klubbnamnet LDB, som arbetats in ordentligt sedan tiden då laget hette MFF.

- Det är svårt. Men det är ett spännande byte och jag förstår satsningen med tanke på att vi behöver få in pengar och LDB inte vill vara kvar på samma sätt. Det känns som ett rätt steg.

 

English version:

Therese Sjögran sits down on a bench in the worn small gym at Malmö IP . On the short side pulls a big hole in the wall to the eyes .

- It's probably a medicine ball that has hit there , she says.

- We only train here sometimes during the season.
Now we have instead been given the opportunity to train in a proper gym in Malmö.

That we still decidedly hit here because the soccer star just got finished with her education to personal trainer.

- Totally sick . It has been a busy six months so it feels good to have the diploma. Now I have a test group of family and friends to see if my approach to training produces results . We're having a measurement next week , hoping that they have lost weight , she smiles and continues:

- Then I'll meet my first client next week. But it should fit with the football as well, we do not have much time to spare. In the future I want to start my own business . I do not have many years left in football , I have to start thinking ahead .

At the same time national team star a future in football even after she put the shoes on the shelf.

- It would be nice to be an individual coach and teach what they have been taught. The offensive pieces in the game, trades and technology.

But still feels 36 -year-old is not finished with his own playing career . She has a contract with FC Rosengård over the coming season and notes that passion for soccer is still alive - much because of the knee injury .

- If I not had the injury , I might have already stopped . Now I want to get everything I 've trained myself back to continue to play. I still feel that I am getting better at certain things.

 

The summer of 2015 also goes a World Cup held in Canada. The dream to have end her career with a World Cup medal can then become a reality.

- Of course the World Cup next year . We'll see after this season , it is the body that decides . When it starts to wear on the body , or I feel like I can not keep up , it's not fun. Then we'll see if Rosengård want to extend .

The midfielder , who had a chance in this summer's European Championship squad despite bad with time in the club before the championship, notes that there has been a reawakening with Pia Sundhage of the national team .

- We have had Thomas Dennerby for long time and what she could do to us in the little time for Euro felt really good . It will be interesting to see what we can accomplish in a VM on artificial turf, which we are all used to play on. I do not see the qualifiers for the World Cup will be no obstacle .

You are the oldest of FC Rosengård squad - do you feel old in the team ?

- No, I actually do not think so. I turn 37 years but age is just a number and it's up to you what you do with it. I am neither 37 years at the head or the body, she emphasizes and develops :

- We have different roles in the team. It's clear that I take my responsibilities with routine and control the younger ones. Then I have a side  that is very young and playful . I do not think the team sees me as 37 years . Our goalkeeper Thora Helgadottir is probably five years younger than me but older  in mind.

Physically experiencing Therese Sjögran however, a big difference compared to when she was at the beginning of their careers, a difference that makes itself felt again and again during the season.

- Yes, the recovery after matches. In the past, I bounced out of bed, now it takes several days. I must be more diligent with stretching and take more treatments, then it usually work pretty well.

 

Otherwise think Therese Sjögran that it is a good mix in this year's edition of FC Rosengård . And the sights are set on a new gold celebrations at Malmö IP even if the team has not yet discussed the season's objectives.

- We lose key players like Manon Melis, Katrin Veje and Malin Levenstad but received adequate replacement in Anita Asante and Kirsten van de Ven . You can not set lower goals than last year. We will win the national championship , cup and try to take us further in the Champions League.

Speaking of FC Rosengård - not once during the entire interview happen Therese Sjögran say wrong and use the last name of the club LDB , which worked properly since the time when the team was called the MFF.

- It's hard . But it is an exciting replacement and I understand the effort given that we need to raise money and LDB not want to be left the same way.
It feels like a right step .

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela