Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

#8.Kirsten Van De Ven Tillbaks På Planen Igen!

Publicerad 2014-08-11 17:37:29 i Allmänt

Positiv återkomst för Kirsten van de Ven
 
Det var en hemmadebut av det efterlängtade slaget. Kirsten van de Ven klev ut ur skuggan efter huvudskada och en mödosam vår när hon spelade sin första seriematch för Rosengård i helgen.
Kirsten van de Ven laddar på mot Jitex. Foto: Nils Jakobsson/Bildbyrån.
 

– När man rehabat så länge är det skönt att vara tillbaka på plan. Det är lite speciellt, jag har varit här ganska länge och fick inte sätta på tröjan förrän nu, säger hon i samtal med damfotboll.com.

Väldigt spelsugen var en passande beskrivning, långt in på säsongen har Kirsten van de Ven räknat sig till de inaktivas skara. Allt sedan träningspasset i februari när hon fick en boll mot tinningen och sakta förstod att det var allvarligt. Ännu en hjärnskakning i karriären, för van de Ven som då nyss lämnat Tyresö för det regerande mästarlaget väntade ett halvår där inget var sig likt. – Det är konstigt när man är 28-29 år och glömmer saker. Man är inte sig själv. Då uppskattar man bara ännu mer att vara tillbaka och att det känns normalt i huvudet.

Med två inhopp är hon också tillbaka på plan, något som inte var helt givet under delar av rehabtiden. – Visst, jag har haft samtal om jag skulle fortsätta alls, diskussioner med läkare. Men de kan inte säga så mycket och man älskar ju att spela fotboll, säger hon med en påtaglig drivkraft bakom orden.

Skyndat långsamt mot comeback Desto svårare var perioden då Rosengårds vinterförvärv fick skynda långsamt för att inte riskera bakslag, först inte hålla igång alls och sedan trappa upp träningstimmarna i beskedlig takt.

 

– Det var jättesvårt. Desto mindre man gör, desto bättre är det, det var inte riktigt min grej. Jag började på plan redan i april, men då var jag tvungen att hålla pulsen låg. Efter sommaruppehållet har jag tränat för fullt, och började nicka först för två veckor sedan, säger Kirsten van de Ven som gjorde sina 30 minuter mot Jitex i huvudskydd.

 

– Jag tror jag kommer att spela med det ganska länge. Det tar bort 30 procent av en smäll och det är inte värt det att bli ute i sex månader igen.

Ingen tvekan, varken i valet av hjälpmedel eller i aktionerna på plan vad det verkar. Redan i förra veckans cupmatch höll hon sig väl framme, tre mål vid storsegern 12-1 mot Stattena. Ett av målen betydde mer än andra, det som Van de Ven gjorde på nick utan att agera huvudlöst. – Jag kände mig lite befriad där. Sen måste jag vara försiktig men när man kan göra mål är det svårt att hålla sig tillbaka, säger 29-åringen som fortsatte framstötarna i sin första damallsvenska match för året, nickar också där men inte forcerar i sin comeback.

Konkurrensen i stjärnlaget som går till attack med bland annat Bachmann, Marta och Mittag är ingen faktor i Kirsten van de Vens kamp för att få tillbaka spelkänslan och tempot igen. – Jag njuter av att vara tillbaka och känner ingen press. Jag vill bara bli 100-procentig igen, hjälpa laget vad jag kan. Vi får se hur långt jag kommer under hösten, jag tar dag för dag som jag gjort under hela resan, säger hon med ett lugn som verkar ha växt fram under våren med Rosengård:

– Klubben har stöttat mig på olika sätt och deras tålamod har varit fantastiskt. De första två månaderna förstod nog ingen hur allvarligt det var, sedan hade vi ett bra snack, säger van de Ven och beskriver lättnaden av att kunna ta allting i egen takt.

– Det gör att man kan rehaba bättre, och jag kan bidra till laget mer som glad och positiv. Det är svårt att vara skadad och känna det som att man kämpar själv.

Text: Fredrik Hasselgren damfotboll.com

källa: damfotboll.com

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela