Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

Vilken Super Målis FC Rosengård Har i #30.Zecira Musovic!

Publicerad 2015-03-23 08:18:30 i Allmänt

 
Utan #30.Zecira Musovic´s storspel mellan stolparna hade utgången sett annorlunda ut.
Zecira gjorde sin bästa match hitills i FC Rosengårds tröjan och den var riktigt bra!
Grattis Zecira till en riktigt bra match.
 
Här kan ni läsa om vad sydsvenskan skriver om  Zecira :
 
Musovic orädd debutant.
 
Zecira Musovic – vilken debutant i Champions League. Sjuk hela vecka i halsfluss. Men ingefära fick henne på benen i sista stund för att stå i mål mot Champions League-mästarna Wolfsburg.
Bild: Peter Frennesson
 
 

Och som hon gjorde det. Helt orädd i sin första stora match och oerhört delaktig i att Rosengård fick en poäng med sig hem från Wolfsburg.

– Skitroligt att spela, men fan att det inte blev vinst. Tråkigt att jag inte kunde hålla nollan.

En vinnarskalle. Bäst när det som bäst behövdes.

Var du inte nervös?

– Nej, det kändes som om jag hade bra kontroll. Faktiskt.

Målvaktsproblem uppstod i Rosengård då tilltänkta Zecira Musovic blev sjuk i veckan och Tilly fick växla tillbaka till rutinerade tyska landslagsmålvakten Kathrin Längert. Hon sträckte en lårmuskel på sista träningen i Malmö och en friskförklarad Musovic fick göra sin första storinternationella match.

– Det är ju typiskt att man ska bli sjuk. Jag fick reda på att jag skulle spela under lördagen. Kathrins skada höll inte. Visst kunde jag haft bättre förberedelser men på något vis var jag beredd.

F19-landslagets målvakt inledde lite darrigt men gjorde några strålande räddningar när Rosengård var som hårdast ansatt i mitten av den första halvleken.

Vid Wolfsburgs kvittering hann hon inte riktigt med.

– Jag såg inte bollen, tyvärr.

Tränaren Markus Tilly var full av beundran.

– Det har varit en orolig vecka, erkände han.

– Men på vilket fantastiskt sätt hon går in i den här matchen, sådan fokusering. Så bra i luftspelet. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga.

Tilly satsade på MFF-taktik. Liksom Åge Hareide i Champions League-spelet i höstas formerade Tilly en fembackslinje. Och den var framgångsrik.

– Jag kände mig trygg med laget direkt, tyckte Zecira Musovic.

Lina Nilsson och Alex Riley var ytterbackar och Amanda Ilestedt, Emma Berglund och Line Röddick Hansen agerade innerbackar. Troliga landslagsvalet bredvid Nilla Fischer – Emma Berglund – gick centralt. Vid Røddiks skada tog Anita Asante steget ner i fembackslinjen.

Försvarslinjen höll – om än med visst besvär, mycket tack vare Zecira Musovic.

– En väldigt speciell match. Det hände så många saker. Vi hade förberett oss på att det skulle bli tufft här och vi klarade det., sa Rosengårdstränaren Markus Tilly.

– Jag är jättenöjd men ändå besviken. Det är väl bra på sitt sätt.

Text: Richard Åkesson Sydsvenskan

 

 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela