Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

Sydsvenskan!

Publicerad 2014-04-17 09:10:36 i Allmänt

FC Rosengård krossade Vittsjö
 
FC Rosengård krossade Vittsjö
Rosengårds Ramona Bachmann (mitten) jublar efter att ha gjort 5-1 och kramas om av Anja Mittag och Therese Sjögran .
 
TEXT:         Max Wiman
 
FC Rosengård. FC Rosengård utklassade Vittsjö – det svenska mästarlaget körde över Skånerivalen och vann derbyt med 7–1.
 

I premiären skulle hon spelat vänsterforward, men blev högerback när Lina Nilsson var sjuk. Mot Vittsjö blev hon högerforward - och avslutade som vänsterback. – Jag stannar gärna där framme nu. Blev sugen på fler mål, sa Alexandra Riley med ett stort leende.

För inte nog med att hon spelade inspirerat med massor av löpningar. Hon lobbade in 2-0 i bortre gaveln ute från sin kant. – Med vänster dessutom, påpekade hon stolt. Jag var så trött av att hela tiden driva förbi backen, att jag tänkte jag får hitta på något annat.

Bakgrunden till Rileys ovana position är förstås skadeläget på spelare som Elin Rubensson, Lisa Ek och Kirsten van de Ven. – Jag har inte spelat högerforward sen universitetet. Men vi får försöka lite olika saker tills vi hittar något bra. Det här var bara mitt andra mål som proffs, men jag fortsätter gärna och gör fler.

När hon sprungit sig trött, fick Riley gå ner på sin riktiga plats som vänsterback och in kom Nathalie Persson virvlande.

Höll först på att nicka in bollen i eget mål - strålande räddning av Thora Helgadottir - sen assisterade hon Ramona Bachmann till 4-1 och gjorde själv 6-1. – Det är så härligt att se de unga. Det var väl inte många utanför laget som trodde att de skulle kliva fram så här.

Nathalie Persson gjorde sitt första allsvenska mål någonsin, men Sarah Mellouk är snäppet värre. Gjorde sitt andra i år i slutsekunden – när hon vid mittlinjen fick bollen gratis av Vittsjös målvakt Shannon Lynn, som var långt utanför straffområdet och härjade.

15-åringen visade extrem speluppfattning och lobbade in bollen från 45 meter... – Det är kul att våra unga får göra mål, att vinna med 7-1 och göra några fina mål. Men vi har en del att jobba med. Självklart måste vi ha bättre skärpa i avsluten. Det är inte okej att bränna så många chanser, menade tränaren Jonas Eidevall.

Källa:http://www.sydsvenskan.se/sport/fotboll/fcr/fc-rosengard-krossade-vittsjo/

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela