Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

Sydsvenskan idag!

Publicerad 2014-05-19 21:25:15 i Allmänt

Rosengård tog stabil seger i toppmötet
 
 
 
Ramona Bachmann slog in FC Rosengårds 2–0-mål i den 67:e minuten och gratulerades avTherese Sjögran och Anja Mittag (nr 31). Malmölaget vann toppmötet mot Eskilstuna med 3–0.BILD: Lars Dareberg
 
Text: Jan Jönsson
 
 
FC Rosengård.Elin Rubensson fick äntligen göra mål igen när FC Rosengård spelade ut hela sitt register i det allsvenska toppmötet med Eskilstuna. – Det har jag väntat på länge, sa hon. Jag gjorde ju inte ett enda förra året.

Den mångsidiga 21-åringen är den centrala mittfältaren som öste in mål som ungdomsspelare, men som har fått finna sig i att flytta runt på olika positioner på seniornivå.

– Jag kommer förmodligen att avsluta karriären där jag började, men just nu är jag bara glad över att få spela, sa Elin Rubensson.

Det har varit ett omtumlande år med A-landslagsspel som ytterback och sedan en bristning som gjorde att hon missade de första omgångarna i allsvenskan.

Tillbaka i spel har det blivit som ytterforward och mot Eskilstuna slog hon till i den 70:e minuten efter fint klappklapp-spel på sista tredjedelen.

– Anja Mittag får in bollen till mig och jag tänker bara att jag ska få den på mål, inte över, sa Elin Rubensson.

Målet betydde 3–0 och fastställde slutresultatet i en match där Anja Mittag dunkade in ettan mitt i första halvlek och Ramona Bachmann placerade in tvåan mitt i andra halvlek.

För Elin Rubensson betydde målet att det var slutspelat som forward för den här gången. Paula Radtke bytte med mittfältaren Elin Ek och Elin Rubensson fick fylla luckan som vänsterback.

– Nej, jag såg det inte som en bestraffning, försäkrade hon med ett skratt. Det är roligt att spel på båda positionerna.

FC Rosengårds tränare Jonas Eidevall var mer än nöjd med genomförandet av matchen, som på pappret var jämn (10–7 i avslut), men där hemmalaget hade initiativet och en växel till när det behövdes.

– Säsongens bästa passningsspel och säsongens bästa anfallsfotboll, konstaterade han. Jag är stolt över insatsen i dag, där vi inte nödvändigtvis väljer den enkla vägen, utan har tålamodet att jobba fram de bästa lösningarna.

Övning ger färdighet, menade Therese Sjögran, som spelade fram till det andra målet och även var inblandad i förarbetet till det första där Sara Björk Gunnarsdottir hittade insticket till Anja Mittag.

– Vi har jobbat väldigt mycket på vårt passningsspel hela året, så det är kul när det äntligen visar sig i match också.

Källa: www.sydsvenskan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela