Fotbollsomjagserdet.blogg.se

En blogg om Sveriges bästa lag FC Rosengård!

Artikel Sydsvenskan!

Publicerad 2014-04-13 21:42:39 i Allmänt

Solna. Femton år och målskytt, så får drömmar näring. FC Rosengårds Sarah Mellouk nickade till i premiären borta mot AIK.
– En dröm att få göra mål i den allsvenska debuten från start, sa Sarah Mellouk, som fyller sexton i augusti.

Det blev en eftermiddag som Sarah Mellouk sent ska glömma. En eftermiddag på Skytteholms ip i Solna med en temperatur som inte ville bestämma sig för vilken årstid det är.

Förra säsongen gjorde Sarah Mellouk ett inhopp i allsvenskan på sju minuter. Nu fick hon chansen från start – med fjärilar i magen. – Jag var riktigt nervös, men när jag väl kom ut på planen glömde jag bort det, sa hon.

FCR dominerade från avspark och vann ganska komfortabelt med 4–0. Nästan direkt kom utdelningen. I den tionde minuten slog Therese Sjögran ett inlägg från höger. Anja Mittag kom perfekt i luckan och det var 1–0 för FC Rosengård.

I den 34:e minuten kom Sarah Mellouks mål. Återigen var det ett inlägg från höger, den här gången från Alexandra Riley. På bortre stolpen dök Sarah Mellouk upp. – Jag tänkte inte så mycket. Bara att jag skulle nicka in den och så blev det, sa Sarah Mellouk.

FCR-tränaren Jonas Eidevall rosade sin måldebutant. – Det var jättekul att se hennes lugn. Hon vågade spela. Sarah är bra på kanten, men är kanske ännu bättre centralt med sin spelförståelse, sa han.

Jonas Eidevall menade att Sarah Mellouk har hela paketet. Det handlar inte bara om speluppfattning och teknik – Sarah har också tuffheten. Det gör henne till en intressant spelare. Vid 2–0-målet visade hon sitt mod, sa Jonas Eidevall.

Therese Sjögran är 37 år – mer än dubbelt så gammal som Sarah Mellouk. FCR-veteranen stämde också in i hyllningskören. – Jag är så klart imponerad. Sarah är femton år och spelar på den här nivån som om hon inte gjort något annat, sa Therese Sjögran.

Rosengård kunde kosta på sig lyxen att bränna en straff i den första halvleken. Therese Sjögran blev stoppad och tog själv hand om straffen. AIK-målvakten Hilde Gunn Olsen kastade sig i ena hörnan och Sjögran siktade mot den andra, men bollen träffade stolpen. – Tveksamt om det var straff, rättvisa skipades kanske, sa Therese Sjögran.

Rosengård hade inga större problem att kontrollera matchen. När farten i tanke och handling hölls uppe blev AIK:s backlinje sårad gång på gång. Med tio minuter kvar satte Ramona Bachmann 3–0. Paula Radtke kunde göra 4–0 i den 89:e  minuten. 

Men framförallt var det Sarah Mellouks eftermiddag. Framtidsmålen är redan utstakade. – Jag vill ta en startplats i Rosengård och sedan slå mig in i A-landslaget, det är mina största drömmar, sa Sarah Mellouk.

Källa: Sydsvenskan.se

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Jörgen Sköld

En inbiten damfotbollssupporter till FC Rosengård!

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela